Woensdag 2 september - Reisverslag uit Vancouver Island, Canada van Paul Hermans - WaarBenJij.nu Woensdag 2 september - Reisverslag uit Vancouver Island, Canada van Paul Hermans - WaarBenJij.nu

Woensdag 2 september

Door: Paul

Blijf op de hoogte en volg Paul

02 September 2015 | Canada, Vancouver Island

Vandaag staat de excursie whalewatching op het programma. Om 9 uur hebben we ons in de haven bij Hurricane Jack Adventures gemeld. Na het aantrekken van hele dikke overalls, die tevens als lifejackets dienen, en wat instructies zijn we om half 10 weg gevaren uit de haven. Nog geen 5 minuten later zagen we al 2 bultruggen. Na een tijdje door gevaren en naar een lokatie waar een groep orka's waren gespot. De groep bleek uit een mannetje, enkele vrouwtjes en enkele jonkies te bestaan. Prachtig, ze kwamen boven water en lieten af en toe hun witte onderkaak zien. Vervolgens kreeg de kapitein door dat er een nog grotere groep orka's verderop waren gespot. We zijn er heen gevaren maar ondanks de hele snelle boot waren ze alweer weg. Om 1 uur op een prachtige lokatie de lunch genuttigd en een uurtje later weer verder. Meteen kwamen we de grote groep orka's tegen. Deze groep bestond uit een stuk of 10 orka's waaronder een heel groot mannetje. Deze was werkelijk indrukwekkend, een enorme vin en ongeveer 20 meter lang. Alleen mochten we niet te dichtbij komen, op ongeveer 100 meter, om de route van de orka's niet te verstoren en uiteraard ook voor onze veiligheid. Maar toen we naar de groep orka's aan het kijken waren gingen ze onder water en bleven ze een tijdje onder water. Dit deden ze vaker, soms wel 2 minuten lang. En wat een geluk, ineens komt het grote mannetje op een meter of 20 van onze boot vandaag omhoog. Wat een indrukwekkende dieren zijn dit toch. Even later kreeg de kapitein bericht dat er een groep dolfijnen waren gezien. We zijn er heen gevaren en voor we het wisten zwommen de dolfijnen links en rechts naast onze boot. Alleen zijn die dolfijnen zo snel dat je er moeilijk een goede foto van kunt nemen. Verderop op een van de vele eilanden lag een groep zeeleeuwen ip de rotsen te zonnebaden. Toen we er langs voeren begonnen ze flink wat kabaal te maken. De kapitein heeft ook nog langs de kustlijn gevaren waar wel eens beren worden gespot maar helaas hebben we die niet gezien. Vervolgens zijn we nog op een derde groep orka's gestoten, het was blijkbaar de eerste keer dit seizoen dat ze op dezelfde dag 3 verschillende groepen hadden gezien. Ze kunnen dit zien aan de vorm van de vinnen. Op de terugweg zijn we over het open water gevaren. De zee was erg ruw maar de kapitein heeft er een leuk tochtje van gemaakt. Hij sprong werkelijk met de boot over de golven waardoor we geheel los kwamen en vervolgens met een behoorlijk harde klap op het water terechtkwamen. Je voelde de klap meteen in je rug. Maar als je door de lucht vloog en ging in je knieën staan kon je de klap met je bovenbenen opvangen. Het ritje over de open zee duurde ongeveer een half uur!, net een hele lange rit in een achtbaan. Geweldig, al waren er een paar passegiers op de boot deze mening niet toebedeeld. Wederom een prachtige dag alleen was het weer niet de hele dag goed geweest.

• 07 September 2015 - 07:12

Bianca:

Zo te lezen wad dit echt een ritje voor mij geweest.